Het Haags Kunsthuis laat u graag kennis maken met:

Freek van den Berg

De autodidact Johannes Fredericus van den Berg schreef van 1954 tot 1963 kunstkritieken voor Het Vrije Volk, Het Parool en Vrij Nederland. Hij had echter niet alleen verstand van kunst, hij beoefende het vak van kunstschilder ook zelf. Van den Berg werd geboren in Amsterdam in 1918, maar zou het laatste deel van zijn leven wonen en werken in Veessen, een dorpje op de Veluwe. Daar overleed hij in 2000. Het uitzicht op de IJssel vanuit zijn Veessense huis had een markant effect op zijn werk; er kwamen meer licht en helderheid in zijn schilderijen. Van den Berg toont invloeden uit verschillende kunststromingen, zoals het impressionisme, het expressionisme en het fauvisme. Met laatstgenoemde stroming kwam Van den Berg in contact door de schilder Kees van Dongen, wiens kleurgebruik grote indruk op hem maakte.

Van den Berg schildert vooral landschappen en portretten, waarbij hij een sterke voorkeur heeft voor mooie, sensuele vrouwen. Naast schilder was Van den Berg ook graficus, politiek tekenaar, decoratieschilder en zoals reeds vermeld, kunstcriticus. In zijn Parijse periode na de oorlog, werd hij beïnvloed door schilders als Derain, De Vlaminck en Matisse. Hoewel het fauvisme hem sterk greep, heeft hij zijn stijl steeds verder ontwikkeld en geïndividualiseerd. Hij debuteerde in 1938 met zijn eerste expositie in het Stedelijk Museum in Amsterdam, als één van de ‘Onafhankelijken’, een vereniging van Amsterdamse beeldend kunstenaars die een grotere mate van vrijheid nastreefden. Freek van den Berg liet drie kinderen na. De jongste, zijn zoon Roland van den Berg (1950-2007), werd net als zijn vader kunstschilder.